Spørgsmål om vand

Ingen vand

Vi kan være ramt af driftsforstyrrelser. Du kan altid holde dig opdateret om vandforsyningen via TREFOR Driftsinfo.

Ved planlagte afbrydelser af vandforsyningen, bestræber vi os på at melde det ud til dig som kunde på forhånd. Du kan tilmelde dig vores driftsinfoservice via sms ved at logge ind på Din Selvbetjening og tilmelde dit mobilnummer.

Der kan være flere forskellige årsager til, at du mangler varmt vand. 

Du modtager kun koldt vand fra vandværket. Varmt vand produceres i din bolig af dit varmeanlæg, f.eks. fjernvarmeanlæg, varmepumpe, pillefyr eller lignende.

Vi anbefaler, at du kontakter en VVS-installatør, hvis du ikke selv kan finde årsagen til det manglende varme vand.

Om kogeanbefaling

En kogeanbefaling bliver udstedt af kommunen i samråd med Styrelsen for Patientsikkerhed.

Det er en anbefaling, der udstedes efter en faglig vurdering, ofte på baggrund af vandprøver, der ikke overholder de normale grænseværdier for bakterier i vandet. 

En kogeanbefaling er gældende til myndighederne ophæver den.

Hvis du ikke allerede er tilmeldt TREFORs SMS-service, anbefaler vi, at borgere i forsyningsområdet melder sig til. Du tilmelder dig på Selvbetjeningen.

Derudover er det muligt at følge TREFOR på Twitter, samt under nyheder her på trefor.dk. 

Kogeanbefaling på adresse

Så længe kogeanbefalingen er gældende, skal du koge al vand, du indtager.

Du kan sagtens foretage dig andre ting, som for eksempel at vaske tøj og tage bad i vandet, så længe, du ikke får det i munden.

Børn bør ikke bade i vandet, da de ofte får det i munden ved badning. Det frarådes at børste tænder i ukogt vand. 

Hvis du er i tvivl, skal du koge vandet.

For yderligere oplysninger anbefaler vi, at du følger vores profil på det sociale medie X (tidl. Twitter) @TREFORdognvagt og holder dig løbende orienteret her på trefor.dk. 

Råd til kogeanbefaling

Når kogeanbefalingen er ophævet anbefaler vi, at du lader vandet løbe i to minutter en enkelt gang. Derefter kan du igen drikke vandet fra hanen.

Vandet kan bruges med almindeligt rengøringsmiddel til gulvvask og lign. Men er ikke egnet til rengøring af køkkenborde, -skabe eller lignende, medmindre det har været kogt. Den anvendte rengøringsklud skal lægges til vask efter brug.

Nej. Når der er udstedt en kogeanbefaling skal vandet til kaffe koges, inden du kan brygge kaffe af det.

Vi anbefaler, at du koger vandet og vasker op i hånden med det kogte vand. Når der ikke er tale om coli-bakterier, så kan du fint bruge opvaskemaskinen til at rengøre dit service.

Vandet kan bruges til kogning af kartofler, spaghetti og lignende.

Vandet må ikke anvendes til skylning af salat eller andre grøntsager, som spises rå. I stedet kan skylningen foretages med kogt vand.

I tilfælde af indtagelse af vand, der er omfattet af en kogeanbefaling anbefaler vi, at du ophører med indtagelse og følge anbefalingerne fremadrettet. 

Det afhænger af årsagen til kogeanbefalingen. Uanset hvad årsagen er, så råder vi dig til at følge myndighedernes anbefalinger. 

Vandet betragtes som kogt, når det har spilkogt, dvs. kogt så det bobler, i ca. 2 minutter.

Vandkvalitet

I TREFOR Vands vandforsyningsområde er vandets hårdhed følgende:

  • Kolding 11°dH
  • Fredericia 13-15°dH
  • Vejle 9-15°dH
  • Middelfart 14- 22°dH

Middelhårdt vand er 8-12°dH
Temmelig hårdt er 12-18 °dH
Hårdt vand er 18-24°dH

Modtager du vand fra TREFOR Vand, er vandet i dit område af rigtig god kvalitet. Det sørger vi for ved en omfattende kontrol af vandkvaliteten. 

TREFOR Vand kontrollerer løbende vandet for bakterier for at sikre, at dit drikkevand er rent og sundt. 

Vi arbejder også for at sikre, at dit drikkevand er af den bedste kvalitet i fremtiden. Vi renoverer løbende ledningsnettet for at minimere vandspild, og dermed give dig en mere stabil vandforsyning. Samtidig arbejder vi også for at beskytte grundvandet, så dit drikkevand forbliver rent og sundt.

Læs mere om TREFOR Vands vandkvalitet

Vandtryk og målere

Her kan du se brugervejledningen, hvis du har monteret en Hydrus DM

Her kan du se brugervejledningen, hvis du har monteret en Multical 21

Her kan du se brugervejledningen, hvis du har monteret en Hydrus måler

Her kan du se brugervejledningen, hvis du har monteret Ultrawater UW50

Vil du gerne vide, hvad forsyningstrykket er hos dig? Kontakt os og oplys adressen, så besvarer vi din henvendelse hurtigst muligt.

Skriv til os

Teknisk support

TREFOR Vand arbejder løbende på at forbedre forsyningssikkerheden for at sikre, at vores kunder altid har rent og velsmagende drikkevand i hanerne. Læs mere om renovering af vandledningen i din vej.

Så let slipper du for gebyr på dine betalinger af vand og varme hos TREFOR

Kundeservice

Undgå betalingsgebyr

Det er nemt og hurtigt at opnå gebyrfri betaling via tre nemme skridt i Selvbetjeningen.

Kundeservice

Din regning

Find spørgsmål og svar omkring dine regninger på vand.